Lilitan Benang Hitam pada budak

By Thursday, October 14, 2010

Personally, I think not all of us are aware about this. One of my closed friend shared her sad story on how she being insisted by someone to put this 'benang' at her 3 month old son.
Hence, I would like to share this info to everybody. Hopefully, it will be helpful and the most important is, we're NOT in the SYIRIK category. Nau'zubillah......

Adakah Lilitan Benang Hitam pada budak adalah amalan syirik?
MENJADI kebiasaan atau kelaziman di kmpung saya, apabila terdapat kanak- kanak menghadapi masalah kesihatan khususnya yang kerap menangis lebih daripada biasa, dibawa kepada perawat, lalu tangannya diikat dengan benang hitam atau benang berwarna lain, dengan pelbagai warna sebagai ikhtiar untuk perlindungan daripada pelbagai gangguan. Apakah rawatan dan amalan seperti ini diharuskan oleh syarak?
SHAMSIAH ABU BAKAR
Jerantut

Jawapan
Saya sendiri pernah melihat perbuatan seperti itu dan sudah banyak kali kanak-kanak yang pada tangannya dipakaikan benang dibawa kepada saya untuk dirawat, Saya dengan bahasa yang penuh diplomasi meminta supaya benang hitam atau sebagainya termasuk tangkal, hendaklah dibuang dahulu sebelum saya mengikhtiarkan rawatan.
Amalan dan kelaziman yang disebut dalam soalan tadi, sebenarnya berten tangan dengan ajaran Islam. Banyak hadis yang memberi penjelasan, antaranya hadis yang bermaksud: “Uqbah Ibnu ‘Amir berkata, ‘Saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, barang siapa yang meng gantung tangkal (Damimah) maka Allah SWT tidak akan menyempurnakan hajat nya dan barang siapa yang menggantung objek seperti kulit siput (Wada’ah), maka Allah tidak akan menenteramkannya.’”
Jelas daripada hadis ini Nabi s.a.w. melarang sebarang penggunaan tangkal. Tangkal dirujuk kepada benang, tali atau apa sahaja yang dipakai pada badan, untuk tujuan mendapat faedah yang diharamkan kepada orang yang memakainya.
Dalam hadis lain (mahfumnya ): Rasulullah s.a.w. telah lihat ada satu lilitan seperti gelang (halaqah) yang dipakai di tangan seorang lelaki, lalu baginda bertanya lelaki itu, ‘Apakah yang kamu pakai ini? “Lelaki itu menjawab, “Aku jadikannya sebagai pendinding atau pengadang diriku daripada sebarang kelemahan.”
“Lalu baginda bersabda kepadanya, ‘Sesungguhnya benda-benda seperti ini, tidak akan menambahkan kepada mu melainkan kelemahan jua, buanglah ia kerana sesungguhnya, sekiranya kamu mati dalam keadaan memakai benda seperti ini, kamu akan diserahkan kepada benda itu.” (Hadis riwayat ‘Imran bin Hussain dan Imam Ahmad Ibni Hambal).
Dalam hadis lain (mafhumnya): “Dan Abu Bashir al-Ansari meriwayatkan, pada suatu ketika beliau telah bersama dengan Rasulullah s.a.w. dalam satu perjalanan dengan menunggang unta, maka baginda melihat ada unta-unta yang dipakaikan tangkal kepada unta tersebut.
“Lalu baginda memerintahkan kepada kami, agar apa sahaja rantai, kalungan (qilaadah) yang terdapat pada mana-mana unta hendaklah dipotong dan dibuang.” (Hadis riwayat aI-Bukhari dan Muslim).
Sebab utama mengapa Nabi s.a.w. memerintah dilakukan demikian, sebab utamanya seperti yang disebut oleh Imam Ibnu Jauzi iaitu, orang-orang Arab mem percayai bahawa dengan memakai tangkal pada unta, akan selamat daripada gangguan. Kepercayaan sedemikian boleh membawa kepada syirik, samalah dengan persoalan yang dikemukakan tadi.
Ingatlah bahawa dengan mengikat benang hitam pada lengan kanak-kanak, atau membuat tangkal dengan simpulan benang pelbagai warna dipakai di leher atau di pinggang kanak-kanak atau orang tua -tua, atas kepercayaan ia boleh memberi manfaat kepada manusia, kesemuanya dilarang.
Terdapat dalam hadis lain Nabi saw. menyebut (mafhumnya): “Sesiapa yang mengikat simpulan benang lalu meniup kepada benang itu dan dipakai, maka dia telah syirik kepada Allah SWT.”
Oleh yang demikian maka eloklah dihentikan amalan-amalan seperti itu.
Waalahu a’lam.
Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din

You Might Also Like

3 comments

  1. Ustaz Pusat Tahfiz di Klang yang rawat muaz baru2 ni cakap..kebiasaannya perawat yang lilit benang hitam pada baby mempunyai 'belaan'/khadam, 'khadam' ini yang akan disuruh jadi 'bodyguard' baby daripada jin2 lain..wallahua'lam..memang la mungkin baby tak nanges/bermasalah lagi, tapi dosanya..fuh..naudzubillah..

    ReplyDelete
  2. Wan, thank you so much for the info. Banyak cara lain yang kite boleh usahakan selain dari perkara2 yg boleh mendatangkan syirik. Semoga keluarga kita sentiasa dipelihara oleah ALLAH SWT. Akak pon cuak gak nih, if yg second bb nanti ader 'bende' kacau.....take care yer...kisses for Mu'az

    ReplyDelete
  3. Mudah2an takde lar..ntah, skg ni mcm2 kes 'jin' kat alam manusia..mungkin sebab tempat lepak diorang banyak dah kena kacau kot..hehe..insyaAllah skrg ni pun perawat Islam /muallij dah ramai..banyak cara, yang penting ikut cara Islam dan tak merosakkan akidah..

    ReplyDelete