Kelas Membaca, Tadabur & Faham Suratul Al-Ikhlas untuk Kanak-Kanak

By Friday, September 30, 2016 , , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Syukur. Tiada apa lagi yang perlu diucapkan atas segala nikmat yang ALLAH S.W.T berikan. Kali ini, saya diberi lagi peluang untuk mencuba stamina fizikal dan mental bersama-sama dengan seorang sahabat yang sangat awesome. Jadi teacher uolss!

Untuk kelas yang pertama. Kita mulakan dengan surah yang ringkas dan yang familiar. Suratul Al-Ikhlas
Tak kusangka, sebab sebelum ini..pernah bercita-cita untuk membuka tadika sendiri. Tapi atas sebab-sebab tertentu terpaksa kubatalkan terus niat itu. Cerita lama dah ni...5 tahun lepas kot. Ntahla, dah tak ingat.

Actually, saya selalu blur bila kawan-kawan tanya.."lepas resign ni you nak buat ape". To be truth..at that moment I don't have exactly planned. My focus and objective is only to resign and follow my husband to Japan. Yabadabadooooo~~~ ha gitu.

Throwback sket masa hanami di Tokyo , April 2016 :)
Tapi, takde la over sangat tunjuk kat orang. Ehem! dalam hati ada taman ajer la masa tuh.Kikiki..Berbunga-bunga gitu.

Jauh di sudut hati..saya selalu berdoa agar ALLAH S.W.T anugerahkan sesuatu  untuk saya so that, I can contribute my tulang empat kerat ni ke arah kebaikan ummah. Jadi, saya try jer la semua..dari tak tahu menjahit...saya paksa diri menjahit.

Polish lagi skill baking dan memasak. Blogging tu sudah pasti. Pernah juga dipinang sekolah Tokyo IQRA' International School as KG part time teacher. Tapi masa tuh tade permit as a GAIJIN untuk bekerja.  Jadi tak berani la nak proceed. Kang kena cekup ngan Polis Jepun baru tau! Mana Islam nya kat situ. Haih..malu..malu.

Ok..Ok..back to main topic. Jom tengok camane keadaan nya bila ex-geologist ni jadi teacher. Hehe..
All children is aging from 7-9 yrs old. Ada juga yang below than that tapi tak ambil bahagian pun. They just make the group photo looks really happening and lively !Bhahaha~

Outside the classroom during playing time!
Untuk permulaan majlis, macam biasa Aunty Nany ajak semua anak-anak 'hadiahkan' Al-fatihah . Sengaja kami memilih perkataan 'hadiah' instead of sedeqah sebabnya? penggunaan perkataan yang sesuai untuk kanak-kanak adalah penting so that derang rasa berminat nak buat.

Di sinilah cabarannya bila kena handle kanak-kanak. Perlukan sedikit kesenian dalam mengajar. Antara kaedah lain, adalah dengan 'story telling'. Kanak-kanak sangat sukakan cerita. Jadi, ambillah kesempatan di sini untuk bercerita dengan penuh semangat dan bersungguh-sungguh.


Untuk Suratul Al-Ikhlas yang membawa maksud - sincerity / purity / keesaaan . Mengajak kita semua kenal bahawa ALLAH S.W.T itu SATU. Yang ESA. Tiada yang sama dengan NYA. Sebab? dia tidak ada anak dan tidak ada ayah atau ibu. Senang cerita, DIA tidak ada keluarga.

Kenapa turunnya surah ini ? Haa...sebabnya, dulu pada zaman Nabi Muhammad S.A.W (p.b.u.h) Kaum Quraisy menyembah berhala yang diperbuat daripada tanah liat. Ada banyak..ada emak, bapak, adik, abang. Jadi, derang semua tak puas hati bila Nabi Muhammad S.A.W mengajak mereka semua tinggalkan berhala dan sembah ALLAH S.W.T.

Surah Al-Ikhlas ini sekaligus menerangkan tentang ALLAH itu ESA dan SATU "AHAD" dan hanyalah ALLAH tempat kita meminta hajat / pertolongan "SAMAD". Bukan mak, ayah, kawan, adik, abang, kakak, atuk, nenek, cikgu, jiran sebelah rumah , kucing dan sebagainya. Ahaks!

Pasak dan sematkan kemas-kemas di jiwa suci murni putih bersih itu bahawasanya hanya ALLAH S.W.T tempat yang selayak layaknya kita mengadu. Sakit gigi? haa...doa la banyak-banyak kat ALLAH agar diberi kesembuhan. Disamping itu, kena usaha jumpa dentist. Makan yang halal dan yg baik-baik sahaja. Say NO to Sweet yer anak-anak~~~~

Aunty Ija in action!
After habis story  telling session. Aunty Ija pun ambik alih tugas. Sesi seterusnya adalah dengan menulis setiap per kata dalam suratul Al-Ikhlas tersebut di atas kertas yang berukuran sticky notes 4cm x 4cm. Tulis perkataan arabic di hadapan dan maksudnya di belakang. Baca dan cuba hafal ulang-ulang. Bila dah siap semua, boleh mintak rakan lain test daya ingatan kita.

Khusyuk adik ni menulis
MasyaALLAH~ cantik sangat tulisan jawi nya kan?
Selepas semua selesai, kami solat berjemaah dan minta anak-anak membaca semula suratul Al-Ikhlas bersama-sama. Dan mengulangkaji maksud per kata surah tersebut.

Kemuncaknya sebelum tamat. Ada quiz time! Memang berebut-rebut semua nak menjawab soalan. Pandai-pandai semua anak-anak Aunty ni. MashaALLAH.

Initially, dalam 2 jam tuh kami berdua nak buat surah 3 qul. Tapi hanya sempat dengan suratul Al-Ikhlas sahaja. Apa pun , banyak respond positive dari parents. Alhamdulillah. Kelas habis dalam pukul 5:45pm.

Cuti sekolah nanti, kami akan buat lagi. Kali ini InshaALLAH lebih menarik dengan pelbagai aktiviti lagi. Tunggu yer ~~~~

That's All and thank you for reading!

Have a great weekends ahead peeps.










You Might Also Like

3 comments

  1. alhamdulillah...
    gud job!!!
    kalo dkt2 confirm htr fasya join jgk tau..
    bgus sgt kelas mcm ni..
    in shaa Allah mana tahu blh dikembangkan n betul2 leh jd teacher nanti..
    drp n3 ni... lya sdri pom dpt ilmu bermanfaat bkaitan surah Al-Ikhlas..

    ReplyDelete
  2. Seronoknya tengok anak anak tu. Bagus kak, mudah mudahan terus meresap ke dalam jiwa jiwa mereka dengan ayat AlQuran :)

    ReplyDelete
  3. wahh.dah resign..i hope can follow u soon:)

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.