Hectic week and few achievements :)

By Friday, October 21, 2016 ,

Assalammualaikum w.b.t

I always wonder. How la mak-mak yang dok rumah with anak-anak around ni buat business or other thing macam sambung belajar - diploma ke , degree ke, master ke, phD ke.

And at the same time, buat keje rumah yang tak pernah habis. Ditambah lagi if PJJ dengan suami. Memang sabar dan bertabah sangat kan?

Kadang-kadang rasa bersalah juga sebab terpaksa membiarkan anak-anak dok depan TV sebab nak siapkan keje kita. Dan sebagai penebus kesalahan , maka layankan dulu Uwais pagi-pagi selepas siap menghantar abang dan kakaknya ke sekolah

Harapnya lepas ni tade la usaha mama ni ke laut yer dik. Next year dah gi tadika. So, okeyla sket kalau mama ni nak giatkan lagi aktiviti menjahit dan meluaskan jajahan. Hahaha~


Dan sememangnya Uwais selalu meminta untuk melayan beliau. Bosan sebab kakak dan abang tade. Nengok TV pun dah tak lalu. Hahah~  Bila dah selalu dok suruh saya buat itu ini ketika mama nya sedah 'high' menjahit takpun, otak dan pensel sehati berdansa bersama membuat pattern di atas kertas. Ketika itulah, anak comel ini datang buat muka boring dan minta dilayan.

Rasa memang terganggu dan nak marah. But Wait . Pause . Take a deep breath. Your chidlren is your amanah kan? So why nak so emo. They need you to guide and nurture them.

Jadi...tahu apa saya buat?

Saya ajar cara-cara dari mula ambil pinggan dan sudu. Saya tolong buka botol nutella tersebut dan suruh dia ambil biskut sendiri. Just make sure sumer bende ni mudah dan selamat untuk mereka ambil sendiri ya. Saya tunjuk cara yang betul untuk sapu nutella tu atas biskut tanpa biskut pecah dan dengan kuantiti yang cukup-cukup sahaja.

Remind them to recite "bismillah hirrahmanirrahim" before makan. Lepas tuh, ingatkan untuk meletakkan pinggan, sudu dan cawan ke dalam sinki selepas digunakan.

Alhamdulillah...cubaan saya berjaya. Cuma menyesal tak start dari awal. So, mommy. Kalau rasa nak membebel tak tentu pasal. Please stop that. I know it's hard sebab saya pun buat benda yang sama. Apa yang saya belajar...take action a lot rather than talk a lot. Dah la penat membebel pastuh takde hasil pun kan? Hahahaha~~~~

Lepas tuh..puji la anak-anak sebanyak yang boleh. Hebahkan pada warga taman juga. Eh..jangan la gitu. Cukup la diijadikan bedtime story untuk adik beradik yang lain. So that, InshaALLAH..akan dijadikan tauladan kepada yang lain.

Bukankan setiap amalan kebaikan dan kejahatan walau sebesar zarah sekalipun pasti akan diambil kira.


Dan  minggu ini sangatlah sibuk sebab Hannah final exam ( today last day ) . Bertungkus lumus menyiapkan baju kurung Hannah untuk dipakai pada hari kenduri kawen esok. Susah sebab I kan beginner level untuk jahit menjahit ni. Agak terkial-kial sebab tak biasa buat. Tapi bila dah siap..satu kepuasan yang sukar untuk dliuahkan dengan kata-kata :)

 P/s :  Di sebalik dedaunan. Tengah nak photoshoot mak aihhh..banyak betul kerengga. Terus mencicit lari. Sempat la 3 ekor kerengga hinggap ke celah jari kaki dan ke tangan. Memang kawasan jajahan mereka rupanya. Aiyayayayai!



That's all and thank you for reading!



You Might Also Like

5 comments

  1. Seronoknyaa tengok kak Nany pandai menjahit. Uwais bosna tu takdek geng, pandai akak alihkan perhatian dia :)

    ReplyDelete
  2. Haha..nany ni kelakar juga ya..tersengih2 i baca kihkih..

    ReplyDelete
  3. hahaha rare betul tang amik gambar tu nany...tegelak2 lieya bace...tak pasal2 kerengga mengamok kawasan kene kaco heheeheh...tapi sumpah pic tu lawoooo!! mmg ade talent snap gambar nany ni...pandai cari port lawo....

    betul nany...bende yg simple mmg kene ajar..mcm lieya sendiri...lagi2 anak perempuan..lega dah ajar awal...so dieorg tak kekok masuk dapur...takat masak nasi gune rice cooker tu dah terra laaa....boleh dah la sukat air byk mane, beras byk mane heheheehehe

    ReplyDelete
  4. cantik baju kurung tu, nasib baik kerengga tak singgah kat baju.

    ReplyDelete
  5. beruntungnya ada bakat menjahit...cantik...

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.