Blessings Friday - Suratul Al-Ankabut

By Friday, October 28, 2016 ,

Assalammualaikum w.b.t


I am currently reading a book entitled  "Reclaim your heart" by Yasmin Mogahed. Best! Banyak sangat contoh our real life yg penuh dengan dugaan dan cabaran beserta ayat Al-Quran yang ditulis di dalam buku tersebut. Tak panjang. Satu atau dua ayat jer pun. Berpandukan ayat tuh, saya search kat Youtube "Nouman Ali Khan". Jadi lagi faham dan meresap masuk ke dalam Jiwa. Korang sumer nanti boleh cuba buat yer.
Contohnya :

Suratul Al-Ankabut : Labah-labah

Why labah-labah?

Sebab kaum bukan Islam pada zaman Nabi dahulu, menyembah berhala dan bende or mahluk lain selain ALLAH SWT. Matahari, bulan, bintang dan lain-lain lagi la.

Jadi, Allah nak bagi perumpaan bahawa..rumah yang dibina oleh labah-labah itu sangat rapuh. Pergantungan selain dari ALLAH adalah lemah dan rapuh. Seperti sarang labah-labah. Kita akan jadi lemah jika tempat pergantungan itu juga lemah. Dan begitu jugalah sebaliknya.

Selain itu, kena rajin-rajin istighfar dan berzikir untuk selalu mengingati ALLAH SWT. Kerana untuk masuk ke syurga perlukan belas ihsan dari satu satunya pencipta kita. Tawadduk dan mohonlah ampun kepada ALLAH SWT selalu.

Salam Jumaat yang penuh barakah. Jangan lupa baca surah Al-Kahf dan gandakan amalan sunat kita hari ni. Semoga ALLAH SWT menerima semua amal kebaikan kita.

InshaALLAH

That's All and Thank you for reading!






You Might Also Like

2 comments

  1. Belum lama radio IKIM slot selepas subuh ada membuat huraian surah Al-Ankabut ini. Penceritaan bagaimana labah-labah betina akan membunuh labah-labah jantan semua ada dikisahkan. Bukan saja sarang kelihatan rapuh tapi di sebalik kerapuhan ada pergantungan di situ. Sama juga jangan ingat betina lemah sebaliknya dia lebih kuat dari yg jantan. Semua ada maksud tersirat utk kita renungkan..

    ReplyDelete
  2. Cantik sangaat perumpamaan tu. Betul lah kan, letakkan seluruh pergantungan kepada Dia sebab Dia yang mennetukan segalaya untuk terjadi. Terima kasih kak atas perkongsian ni.

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.