Book's review time! *EAT THAT FROG*

By Wednesday, December 21, 2016 , ,

Assalammualaikum w.b.t


Buku kategori self help / motivasi yang senang dan mudah nak faham. Walaupun sebenarnya buku ini ditujukan khas untuk mereka yang 'bekerjaya'. Be it if you are a leader or 'kulikutif'. Tapi, personally I think this book meant for everybody.

For me as a homemaker with three children, I still need to have guidelines and discipline to run the  house chores and other stuff especially when it comes to parenting task.

Antara yang menarik perhatian saya dalam buku ini adalah apabila penulis menyarankan agar kita "makan katak yang paling huduh" dahulu.

Maksudnya, kita perlu selesaikan tugas yang paling susah dahulu. Disamping itu kena apply rules 80/20 di dalam kehidupan kita. Tahukah anda semua bahawa 80% kehidupan kita dikawal oleh faktor dalaman manakala 20% lagi dari luar?

Apa pun alasan yang kita bagi, kita tidak seharusnya dahulu menyalahkan orang luar. Kerja yang sukar juga akan menjadi senang dan mudah serta tidak mustahil jika dilakukan sedikit demi sedikit. Yang paling penting adalah DISPLIN. Nanti kita sendiri yang terperanjat bila melihat hasil yang sedikit itu lama kelamaan menjadi bukit.

Buku ini saya pinjam di library hypermedia Bandar Puteri Puchong. What a bliss! since nowadays dah tak kerja , no monthly steady income so dah tak dapat nak bershopping sangat. So, dengan adanya public library ni masalah pun selesai. Pinjam saja dari library. Cukup haul jangan  lupa pulangkan. Anak-anak pun sama, pilihan buku punyalah banyak sampai derang pun macm kelabu mata nak baca yang mana.

Pada pendapat saya, kita kena sentiasa cari alternatif lain if nak sesuatu perkara. Setiap cabaran dan halangan pastinya ada jalan penyelesaaian.

That's All and Thank you for reading!

 

You Might Also Like

2 comments

  1. Betul tu...
    manusia yang tak mahu mencuba dan berusaha lah yang selalu beralasan..

    Saya juga buat begini bila kewangan tak mengizinkan saya akan pinjam dari Perpustakaan saya kerja..
    sebab setiap 3 bulan kami akan pinjam dan pulang 400 buah buku di PNM.. so bertukar2 bukunya..

    ReplyDelete
  2. actually irda adalah peminat tegar buku motivasi.buku ni dah baca hari tu.sebelum.terlibat dalam dunia blogging.tp lupa dah ...

    ReplyDelete