Warna warni kehidupan!

By Friday, December 02, 2016 , , , , , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Cuti sekolah anak-anak buat apa di rumah? Bulan ni, saya masukkan Hannah, Umair dan Uwais kelas melukis dan mewarna di Art Safari dalam Giant dekat dengan rumah. Motif utama hantar derang kat sini adalah sebagai persediaan untuk masuk kan Hannah / Umair dalam pertandingan mewarna dan melukis di bawah anjuran Pelikan Malaysia. Boleh juga mengisi masa lapang dengan aktivit yang berfaedah.

Pertama kali sebenarnya saya masukkan anak-anak dalam pertandingan macam ni.  Dari dulu lagi  semasa saya masih bekerja memang menyimpan hasrat untuk derang join this kind of activity. Tapi, masa sangat terhad. Nak layan derang makan pun kadang bersilat. Waktu tu semua kecik-kecik lagi. Kakak pun belum masuk sekolah rendah. Umair dan Uwais pulak beza hanya setahun 5 bulan. Itulah warna warni kehidupan.

Mama intai dari jauh jer. Umair and Hannah memang dah independent. Si bongsu tu alahai..muka die ketat jer semacam. Toleh kiri, toleh kanan. Merayu cakap kat abang " Uwais tak pandai....abang buatkan ler"  . Maklumlah, ini pertama kali saya tinggalkan dia dengan abang-abang without I am around.

Oleh kerana  kelas tu almost 2 hours jugak. Maka saya pun sempat balik ke rumah ...kemas dapur, bayo bill online, masak nasi dan minum kopi Muar panas secawan! Hahaha! Puas hati den.

Untuk kelas semalam, teacher ajar derang lukis hat and how to colour it using oil pastel and water color. Dia akan ajar teknik yang betul Contohnya : How to blend the family colors so that nanti hasil warna lukisan kita tuh nampak ada tone di situ.

 Ini abang Umair punye. Habis ajer kelas memang dia terus cakap.."BEST lah mama..Abang suka!"
 Kakak macam biasa, kalau diberi pilihan dia akan pilih yang ke arah girl :)
Uwais punya hat. Sebenarnya dia punya banyak teacher and abang yang tolong buatkan. Kalau dia buat sendiri tak tau la jadi apa. Apa pun~~ tahniah Uwais. Boleh juga bagi kerjasama selama 2 jam duduk atas kerusi tu diam-diam.
Sambung ke malam pulak kids melukis dan mewarna. Oh ye! nak bagitau water color bulat-bulat macam pallet tuh sangat lah sesuai untuk budak-budak guna. Fungsi dia sama macam water color biasa yang buncho tuh tapi ini lagi BEST! Sebabnya senang digunakan. Tak payah nak cungkil letak dalam bekas lain. Just celup paint brush dalam air sket, then calit jer kat atas pallet warna tuh. Bila dah siap guna..terus tutup dan simpan! Easy peasy lemon squeasy!
Oil pastel die pun syok guna. Tak melekat di jari dan senang dibersihkan. Cuma, kalau kuku anak-anak kita panjang , nanti akan masuk sket ke dalam kuku. So, please make sure kuku pendek or lepas bersihkan, terus potong kuku derang. Demi kesihatan dan keselamatan bersama :)

last but not least,

Kalau ada sesiapa yang nak join juga contest mewarna anjuran PELIKAN tuh boleh check kat website ni tau : http://www.pelikan.com/kids/Pulsar/en_MY.CMS.displayCMS.2477./contest

PELIKAN Shop pula terletak di aras 3, The Gardens Mall, Mid Valley. Hari ni last day ada 30% discount tau. Dan kalau terasa malas nak ke sana, boleh dapatkan di MPH Bookstore, Mydin, Isetan dan ada lagi few tapi tak ingat. Nanti jangan lupa check kat website tu yer. Cuma tak dapat la discount 30% tuh.

p/s : Wish me luck for the competition yeah. Kena jadi pakar motivasi, strong support untuk anak-anak.

That's All and Thank you for reading!





You Might Also Like

4 comments

  1. Cantikk! Seronok lah diorang dapat join kelas mewarna macam ni :)

    ReplyDelete
  2. All the best Hannah, Umair and UwaisI Minum kopi Muar tu tak tahannn. Seronok tengok talented lah anak-anak ni. Mak Cik pun ada watercolour palette macam ni #journaladdict. Nak bawa travel senang!. Lepas tu tak hilang2. Best best!

    ReplyDelete
  3. Satu pengisian yg baik buat anak-anak seusia mereka ini
    Nampak kakak dan abang dah pandai main warna sebab ada budak just letak satu warna utk satu barang. Nampaknya mereka tidak begitu.

    Syabas buat mama/papanya.

    ReplyDelete
  4. alamak bestnya. kalau I yang nak masuk contest boleh ke >,< tapi tu lah I dari kecik sampai besau ni, mewarna mesti terkeluar garisan. hahahha

    Teringat zaman sekolah. benci bab bawak water colour. sebab kena bawak extra bekas lah, kain buruk lah . lepas tu tak suka bau dia. hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.