Jom Berseronok Di Pulau Perhentian Dengan Traveloka!

By Friday, June 09, 2017 , ,


Assalammualaikum!

Hai semua.

Pernah tak korang fikir korang kerja 8 9 jam untuk 5 6 hari seminggu. Then bila masuk weekend korang just duduk kat rumah takda buat apa. Bajet nak qada’ tidur or  keluar jalan. Tapi balik-balik asyik ulang tempat yang sama saja. Mesti bosan kan camtu? Lepas tu datang semula weekdays.

Kurang fun lah kalau life macam tu. Sebab tu ada pepatah menyatakan “we just live once, so enjoy it”. Kita ni hidup mesti kena ada excitement gak. Apa kata korang plan dengan kawan, family atau loved ones untuk pergi bercuti bagi hilangkan stress dan have fun. Baru la hidup tu jadi lebih bermakna, hehe!
Korang boleh pilih nak pergi bercuti kat mana. Bergantung pada budget masing-masing lah yer. Di Malaysia ni, banyak tempat2 percutian yang best.  Salah satu tempat yang memang famous ialah Pulau Perhentian, sebuah pulau di Terengganu. Kalau korang tak berapa tahu sangat pasal Pulau Perhentian ni, meh sini  nak cerita sikit. 
Pulau Perhentian ni terletak di pantai timur Malaysia di Laut China Selatan. Ia mempunyai 2 pulau yang terdiri daripada Perhentian Besar dan Perhentian Kecil. Terletak 108 km dari Kuala Terengganu (1.5 Jam) dan 54 km dari Kota Bharu (1 Jam) . Perjalanan dengan bot mengambil masa kira-kira 30 minit dengan bot laju dan 1.5 jam dengan bot perlahan. 
Apa yang pasti, pulau ni menjanjikan percutian yang menarik dan terbaik untuk korang. Banyak juga aktiviti yang korang boleh buat. Kalau ada anak-anak yang masih kecil maybe boleh ambik kesempatan berjalan2 di tepi pantai yang berpasir putih dan lembut. Butiran pasir tuh sebenarnya baik untuk "sensory development " mereka.
Untuk keluarga yang ada anak-anak remaja tuh bolehla buat jungle trekking dalam hutan dengan bantuan guide. Di Pulau Perhentain ni, aktiviti menyelam telah menarik perhatian para penyelam dari seluruh dunia. Setiap tourist yang datang pulau ni mesti takkan melepaskan peluang untuk mencuba aktiviti scuba driving. Kalau nak tahu, bulan terbaik untuk menyelam adalah antara bulan Mac hingga September. Peralatan menyelam sentiasa tersedia untuk disewa di hampir semua pusat menyelam.
Now, let me tell u how to book the accomodation. Kalau korang buka website atau application Traveloka Malaysia, korang boleh tengok macam2 resort dan chalet dengan bajet yang reasonable. Kat sini juga, korang boleh check out the best price on perhentian island resort. 

Jadi korang boleh pilih yang mana korang rasa sesuai dengan gaya, bajet dan aktiviti yang resort or chalet tu offer. One of the most  resort kat pulau ni ialah Arwana Perhentian Eco Resort & Beach Chalet. 

Ada pelbagai pakej untuk korang pilih mana yang korang nak. Antaranya, korang akan dapat welcome drink, breakfast, lunch dan BBQ dinner, ada gak pakej 3D2N with nature explore, bot pergi balik dari Jeti Kuala Besut ke resort dan ada 2 trip snorkeling beserta snorkel equipments.


  
Selain pakej island hopping kat Pulau Perhentian, resort ni juga menawarkan pakej ke Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah! Menarik kan? Dan, bagi yang teringin untuk mendapatkan lesen bagi open water atau advanced open water course, jangan risau. Korang akan jumpa banyak dive shop yang terletak berhampiran dengan resort ni. 

And, instructor yang sangat berpengalaman akan guide korang sampai dapat sijil. Dive equipments pun boleh disewa di sini. Jadi, no worries. Datang bawak badan je. Senang kan?

Banyak facility yang korang boleh enjoy kat resort yang indah ni, seperti swimming pool, kalau korang tak gemar layan air laut. Selain tu, ada kedai souvenir. 
Kebanyakan barang kat kedai ni adalah hasil tangan orang tempatan dan dijual di situ. Kalau korang taktau nak buat apa pada waktu malam, terdapat tempat karaoke disediakan, jadi waktu malam korang akan terisi la kan. Bagi yang nak servis laundry, korang boleh tanyakan kepada pihak resort. 

Kalau nak cerita pasal tempat ni, memang takkan habis. Sebenarnya, banyak lagi tempat2 menarik yang boleh dikunjungi. Jadi, jangan buang masa! Pergilah bercuti untuk cipta memori baru dalam hidup! Cheewah ;)

That's All and Thank You for reading!

You Might Also Like

7 comments

  1. wahh menarik ni...teringin nak pergi...tak pernah pergi lagi...huhu

    ReplyDelete
  2. perhentian mmg sgttttttt best... pernah p 3 kali... rasa nak repeat lagi... tapi skrg dah takut panas hahahs sbb cepat hitam. dilema org 40 an gini laaa

    ReplyDelete
  3. Seronoknya berseronok.
    Saya dah pernah pergi ke pulau tu.
    Memang seronok.
    Rasa nak berseronok lagi kat sana.

    ReplyDelete
  4. Seronoknya berseronok.
    Saya dah pernah pergi ke pulau tu.
    Memang seronok.
    Rasa nak berseronok lagi kat sana.

    ReplyDelete
  5. Betul jugak tu Nanny...kena juga enjoy sekali sekala gitu....tp tulah bila anak tgh belajar ni lain mcm sikit laju duit mengalir haha....
    Nak bercuti pun kena fikir berkali kali...
    Tak pernah lagi bercuti kat pulau. Teringin jugak.

    ReplyDelete
  6. Pulau Perhentian ni salah satu wishlist Nani jugak. Tak pernah lagi sampai sana.

    ReplyDelete
  7. Nak pegi juga Pulau Perhentian 1 hari nanti ��

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.