Jom Ajar Anak-anak Geografi!

By Monday, August 28, 2017 , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Sebagai seorang ibu yang mengambil berat hal pendidikan anak-anak. Saya berasa terpanggil untuk mengajar anak saya subjek Geography sendiri. Berpandukan ilmu saya yang pernah menjadi seoarng geoscientist selama 10 tahun dahulu, saya cuba homeschool mereka.

Terdetik di hati rasa sedikit penyesalan sebab tak start dari awal. Dulu pun masa kat universiti, memang saya lulusan Ijazah Sarjana Muda, Geologi. Makanya, dapatlah juga saya menyalurkan ilmu yang tak seberapa ni pada anak-anak.

Walaupun silibus Universiti dengan Sekolah Rendah berbeza sama sekali, tapi itu bukanlah alasan untuk saya menghalang diri dari mengajar mereka.

Langkah pertama, saya cuba ke MPH bookstore  untuk mencari buku geoografi pelajar SK. Kecewa kerana katanya memang buku geografi tidak ada untuk pelajar SK. Kalau pun ada, buku-buku tersebut pelajar untuk sekolah menengah.

Saya cuba menyemak helaian pertama. Fuhhh!! Tak mampu ni kalau Hannah yang baru darjah 3 nak hadam benda-benda macam ni. Saya cuba pergi cari di sudut international. Tapi, yang ada hanyalah untuk pelajar sekolah menengah.

Akhirnya, saya terjumpa satu kedai buku yang memang hanya menjual buku-buku teks dari OXFORD, CAMBRIDGE dan beberapa publisher oversea yang terkenal ( saya terlupa namanya). Kedai tersebut terletak di 3 Two Square, Seksyen 19, Petaling Jaya.

Harganya jauh lebih murah dari Kinokuniya dan kedai buku online depositorybook. Terus tak fikir panjang dah. Pilih-pilih dan terus zasss..beli. Bahagianya dalam hati tuh...hahaha! over kan ini mak?

Harga workbook tuh kalau kat Kinokuniya dalam RM26++ . Tapi beli kat kedai buku ni cuma dalam RM14 macam tuh. Half price tau!

Kenapa pilih terbitan OXFORD?

Alasannya, masa Hannah belajar di Tokyo Iqra International Jepun ( TIIS) dulu, sekolah memang provide derang buku yang ni. Jadi, kita sambung ajerla yer dak? Hannah pun dah biasa tengok dan belajar guna buku ni.

Dalam buku teks dia sangatlah colorful. Paling penting ayat-ayatnya simple, contoh yang derang bagi reliable dan latihan yang ada pun sesuai dengan usia dan keupayaan Hannah untuk berfikir. Pada saya, sistem KBAT yang ada di MALAYSIA sekarang tidak salah. Ini kerana, ianya menggalakkan anak-anak kita berfikir di luar kotak dan boleh menyebabkan mereka berfikir dengan kritis.

Tetapi, biarlah sepadan dengan usia kanak-kanak tersebut. Ini soalan KBAT darjah satu dah kena tau isi tersurat dan tersirat. Darjah 3 oklah macam tuh. *sigh*

Saya mulakan dengan topik 'scale'. Alhamdulillah, saya takde masalah nak ajar topik ni sebab masa kerja dulu, memang banyak kena hasilkan maps. Lepas tuh, banyak kali kena adjust 'scale map' tersebut.

Bak kata omputih.. 'bread and butter' ajer topik ni untuk saya. Hehehe...

Sememangnya contoh yang diberikan adalah peta dunia. Semua nama negara yang terletak di luar Malaysia. Saya pula adjust menggunakan contoh yang lebih 'real'.

Kita hands-on terus guna google map dalam laptop. Saya ajar Hannah untuk mulakan dengan menaip "Malaysia" di google map tersebut. Contoh paling sesuai untuk tunjukkan 'smallest scale' hingga 'largest scale'.

Kemudian, saya terus print screen dan paste di atas microsoft power point. Satu persatu. Dari smallest scale ( Malaysia ) hingga largest scale (Mosque) .

Saya sangat seronok dan puas mengajar bila apa yang cuba disampaikan dapat difahami oleh anak murid. Pada pendapat saya, proses untuk mengetahui jawapan yang betul itu sangat penting. Biar lama sikit masa yang diambil tetapi mereka faham apa yang berlaku sebenarnya.

Seterusnya, apabila dia sudah betul-betul faham, barulah saya berikan latihan di bawah untuk Hannah lakukan.

Contoh yang diberikan ketika mengajar pada saya perlu praktikal dengan latihan yang ada di dalam buku teks. Jadi, biar apa pun soalan yang keluar...pusing macammana pun, InshaALLAH dia boleh jawab. Sebab kefahaman sudah betul2 mantap dan padu.
Korang pun kalau ada kepakaran dan kemahiran masing-masing boleh ajer nak kongsikan dengan anak-anak. Contohnya, bila saya share di FB ari tuh. Salah seorang rakan sekolah lama saya yang merupakan pegawai yang bekerja di MPOB ( Malaysian Palm Oil Board) pun baru  terlintas di fikirannya nak ajar anak2 dia tentang kelapa sawit. Yang memang tak diajar pun di sekolah anak-anak kita kan?

Pada saya, pembelajaran abad ke-21 ni sangat meyeronokkan. Cuma kena tahu teknik dan cara yang bersesuaian dengan kebolehan anak-anak juga.

Jadi...selamat mengajar anak-anak semua! Jangan stress2 ya! and All the best!

That's All and Thank You for reading!





You Might Also Like

5 comments

  1. bagus cara ni, harap saya pun dapat mengajar anak2 dengan istiqamah nanti

    ReplyDelete
  2. untung la anak2 sbb mamanye mmg pakar dlm subject ni...geografi mmg tk minat ms sekolah hehe...camne nanti nk ajr ank hehe

    ReplyDelete
  3. oh nany geoscientist ya? saya dulu pulak kerja dalam bidang GIS ... hehe.. btw, this is a good tips. saya ada share gak kat dalam my blog - macam mana nak ajar anak-anak (bayi) matematik

    ReplyDelete
  4. Wahh.. hebat akak. Geo scientist selama 10 tahun & then ajar sendiri anak-anak bermacam-macam ilmu. Seriously saya suka dengan cara akak. banyak masa dihabiskan dengan mendidik anak-anak baik dari segi ilmu dunia mahupun akhirat. Keep it up kak! Moga anak-anak berjaya dunia akhirat. Amin! & Hope one day , bila dah kawen nanti boleh la ikut jejak langkah akak. hehe:)

    ReplyDelete
  5. wah bagusnya senang nak ajar anak sebab maknye pun 'pakar' kan. bagus teknik ajar nany ni. nanti boleh tiruvasi ikut kesesuaian. :)

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.