OOTD Hari Raya Kami

By Friday, June 22, 2018 , , , , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Kemain  kan tajuk?

Dan rasanya belum ada entry OOTD dalam blog saya ni. Maklumlah, tuan punya blog bukan pandai sangat nak berfesyen bagai. Yang janji selesa dan nampak kemas menutup aurat sudah cukup memadai untuk saya.

Cuma kali ini memandangkan hari yang paling istimewa selepas kita semua keluar dari madrasah Ramadan. Satu kejayaan untuk kita semua menyambut hari kemenangan ini. Yang diraikan dengan keluarga tersayang. Juga sanak saudara dan sahabat handai.

Awal lagi adik ipar dah announced dalam group whatsApp family suh pakai baju tema warna hijau. Ha~~ nak tak nak kena lah follow. Berani ka mau lawan? HAHAHAH~

Ok ok..

Projek pertama yang saya nak buat adalah nak jahit baju untuk Hannah. The boys pula memula tu memang ada planned nak jahit. Tapi malang tak berbau bila tetiba rasa ..alahaii..malasnya nak buat.

Terus lah ajak suami pergi shopping di Jakel Shah Alam.

Taraaaa~~~ baju kurung biasa ajer yang dapat dikeluarkan dari mesin jahit janome mama Nany tahun ni. Hopefully , tahun depan dapat produce fesyen lain pulak lah kan. Kain untuk baju saya guna German Cotton beli di Jakel Shah Alam. Bahagian kain skirt pula, saya beli di Spotlight Mytown yang juga merupakan kain jenis fabric cotton juga. Tudung tu dah beli dua tahun lepas masa kami dok kat Jepun dulu. Since keadaan tudung tuh masih okey , maka kita gunakan ajerla yer.   
Ini pula pemberian dari seorang sahabat. Jenama dari Jubahsouq. Sungguh! saya sebenarnya peminat jubahsouq . Cuma, belum berkesempatan lagi nak pergi ke butik mereka di Bangi ataupun di Shah Alam. Alhamdulillah..rezeki sangat bila dapat baju free yang cantik menawan ni. Pada saya, reka bentuk baju kurung yang ni simple ajer. Cumanya, bila diletakkan macam lace ke ape eh keliling bawah baju, di bahagian tengah dan lengan tuh. Terus nampak lawo nya! Color pulak sememangnya warna kegemaran saya. Iaitu pastel!
Ini pula baju kurung kedah yang saya jahit sendiri. Kain cotton ni agak nipis sedikit dan sangat sesuai dipakai ketika musim 'summer' di Malaysia. Bhahahah!
Kalau nak tahu, jahit  baju kurung Kedah lagi mudah dan ringkas dari menjahit baju kurung biasa tu. Kain pun selisih kat depan. Baju pula tak perlu kan kekek dan pesak untuk dijahit. Kalau pro, memang sehari pun boleh siap!  Sebenarnya,  bila tengok anak pakai baju yang dijahit sendiri memang rasa 'lain' sket lah perasaan tu. Terasa kepuasan nya di situ. Alaaa..sama lah macam korang sediakan bekal or masak kan untuk anak-anak korang makan. Takkan sama dengan makanan yang kita beli siap di kedai. 
Untuk saya dan suami. Kami both beli pakaian yang dah siap di Jakel Shah Alam. Husband saya memang suka yang baju kurung melayu jenis teluk belanga. Tak panas katanya. Actually, ada pelbagai fesyen di Jakel yang cantik-cantik. Tapi tulah, nak cari yang sesuai dengan badan kita bukannya senang. Maklumlah, yang pakainya si Aida Jebat, Scha Al-Yahya. Memang taklah ngam dengan badan saya ni. Tapi, akhirnya jumpa juga yang OK. Rembat terus sementara saiz masih ada. Shawl pula beli di Ariani sebab kedai dia bersebelahan dengan Jakel tuh. Nampak tak? betapa malas nya nak survey di pelbagai kedai. Tahun lepas pun macam tuh jugaklah kisahnya. All under one roof.
Both Umair adn Uwais beli siap juga jenama Theyusufiskandar. Juga beli di Jakel Shah Alam.
Kesimpulannya,

Kami memang bukan jenis suka survey sana-sini merata tempat. Kalau dulu yes! yang zaman bujang dulu sanggup masa bulan Ramadan jejak kan kaki ke Jalan Tar hanya nak mencari sehelai tudung bawal. HAHAHA!

Sekarang ni, kami settled kan everything sebelum bulan Ramadan / minggu pertama dalam bulan Ramdan. Tak sanggup nak bersesak- sesak di saat-saat akhir.

Lagi satu, bila dah last minute ni takut baju yang kita suka tuh saiz nya pula tak ada nanti. Memang lepas beli baju raya ni semua, kami dah tak shopping apa-apa lagi baju untuk anak-anak. Derang pakai ajer jeans / t-shirt yang masih elok dan nampak baru.

Nanti bila dah lusuh or sempit or senteng, baru kita beli yang baru yer anak-anak. Macamnilah yang kami amalkan semenjak saya berhenti kerja. Rasanya lebih terasa jimat cermat dan akan fikir bebetul bila nak beli sesuatu. Kalau dulu, memang tak ingat dunia shopping! Lagilah office kat KLCC nuh..dok keluar masuk butik-butik kedai kat situ ajerlah. Yang asalnya ingat nak cuci mata jer. Last-last terbeli juga kekdahnya.

Gitulah cerita OOTD kami berhari raya. Alhamdulillah..yang penting perasaan gembira dan rasa bahagia tuh bila dapat meluangkan masa bersama-sama orang yang tersayang.

Selamat Hari Raya Semua!

Maaf Zahir dan Batin.

You Might Also Like

4 comments

  1. ooh no no Jalan TAR during Ramadhan surrender rasa nak bukak puasa hihi.. dulu penah ikut makcik pergi lepas tu nekad takan pegi da during puasa hehe.. cantik baju kedah tu berkenan tengok. hihi..

    ReplyDelete
  2. sama lah, dah malas nak bersesak mencari masa bulan puasa. Beli sebelum puasa supaya tak stress fikir lagipun saiz sentiasa ada. Mahal sikit tapi puas hati. Selamat Hari Raya kak nany :)

    ReplyDelete
  3. Jalan TAR time puasa lagi lagi nak dekat Raya tu memang sesak kemain. Nani pun suka settle awal awal, bulan Ramadhan boleh fokus dekat benda lain pulak. Cantik baju Hannah, seronoknyaaa bila pandai menjahit ni. Nani skill menjahit lah paling tak berapa nak ada. Hahah!

    ReplyDelete
  4. Selamat Hari Raya maaf zahir batin Nany....
    Wah tema hijau ye tahun ni.
    Lain pulak hakak, semakin dekat nak Raya maka semakin sawanlah pulak menyoping hahahaa... tp beli yg murah murah je Nany. Masuk Ariani mampu tengok je, tudung yg cantik, maheilah pulak. Sayang pulak nak soping tudung kalau dah 3 kepala gegurlz dlm rumah ni

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.