Misi mencari sekolah di sekitar Puncak Jalil, Subang Jaya dan Bandar Kinrara

By Tuesday, May 31, 2016 , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Sejak balik , aktiviti memang penuh setiap hari. Ultimate adalah hari ni, bila dah settled service dan tukar airbag kereta. Lega~~ dan esok boleh la balik kampung.

Misi selama 2 minggu ni, diselang seli dengan survey sekolah untuk Hannah. She is now 8 years old and I have found few schools that really catches my eyes. Hereby is the list:
  1) Sek Keb Bandar Kinrara Seksyen 1 - Have to go to pejabat pendidikan at Shah Alam for the re-registration purposes.

2) At-Tamimi Islamic International School - English Medium. Located at Persiaran Subang. Private School and the syllabus is following Cambridge and Oxford. Dah namanya pun International memang dari segi yuran dia lah yang JUARA. Untuk Hannah, derang boleh skip masukkan ke year 3 ( darjah 3 ) terus. Monthly fees is around RM1200. Ada lagi yuran lain kena bayar. Sila rujuk gambar di bawah :


Tak sempat sangat nak snap gambar-gambar masa kat sana sebab sibuk dengar explanation from  Pn Jalilah , salah seorang admin sekolah tu. After tengok sumer kelas and facilities..memang sangat berpuas hati. Ditambah lagi bila ada sekumpulan pelajar lelaki yang beri salam bila berselisih dengan kami. MashaALLAH..environment macam tuh memang buat saya terus jatuh cinta.


Disamping bilik ICT, library, indoor court untuk sport , canteen..surau juga ada disediakan. Sangat luas dan selesa. Selepas round sekolah tuh, terus kitaorg dibawa mengadap pengetua Sekolah At-Tamimi iaitu Mr Younus Kahtrada. South-African born Canadian Imam. He is now working and residing in Malaysia. Seronok dapat berborak dengan beliau dan bercerita pasal pengalaman kami di Jepun. Saya juga sempat bertanya kenapa ke Malaysia. Jawapan nya..sebab "I want my children closed to the  mosque, easy for practicing Islam in Malaysia compare to Canada".

Next point is..Walaupun sekolah ini International, tetapi tetap menyediakan UPSR untuk pelajar-pelajar Malaysia. Cuma, macam tak best bila kena ada extra class on every Saturday bila student ni dah year 6. Leceh, sebab sometimes..ada family matters and other things to do. 

At the end, walaupun sekolah ni BEST dan memang paling sesuai dengan Hannah sebab dulu dia sekolah di Tokyo Iqra International School. Memang syllabus dan buku ada yang sama. Tapi, terpaksa dilupakan atas sebab-sebab seperti berikut :

1)New term only start on September every year. Mereput la nanti tunggu lama-lama dok rumah. Mama nya malas nak ber homeschool sangat bila dah kat Malaysia.

2) Jarak nya walaupun tidak lah jauh sangat tetapi cukup serabut dan hectic untuk hantar Hannah dan Umair ke KG. Ditambah dengan clash masa untuk budak berdua tu pergi dan balik. 

3) Yuran yang agak mahal. Kena consider duit minyak dan tol dan yuran Umair juga.



3) Sri Pintar Al-Amin Bandar Sunway



Dah lama juga tengok-tengok sekolah ni since kat Jepun lagi. Mula-mula, Ustazah kat situ cakap kelas dah full. Actually, limit smpi 24 orang jer. Tapi, masa tanya hari tuh dah 35 orang. Tapi, Ustazah tuh tolong juga masukkan Hannah. Saya dah siap pergi sana jumpa ustazah dan hantar borang serta dokumen-dokumen yg lain. Tapi, ntah kenapa..saya tak cukup bawa cash untuk bayaran yuran pendaftaran sebanyak RM350. Jadi, saya cakap yang saya akan bank in kemudian.



Sekolah ini terletak di dalam KOMPLEKS 3C di jalan PJS 11/2 di Bandar Sunway. Memang masa pergi tu, jalan agak jem dan tersesat-sesat sikit. Maklumlah sebab tak biasa dengan area sini. Syllabus KSSR dan ada tanbahan subjek pendidikan Islam yang lain. Masa persekolahan kalau tak silap dari pukul 745 am - 415pm. Yuran bulanan RM350. Hari Rabu, mereka ada subjek pendidikan jasmani, jadi kena drop di KOMPLEKS 3K pulak. Jalan PJS 13. Hahah! menggagau la nanti nak cari.


Facilities di sini juga bagus. Sekolah Sri Pintar ini berada di aras 1. Library pula ada disediakan di aras 2



Tak sempat masuk pun ke dalam library ini walaupun anak-anak sibuk nak tengok. Sebab hari dah gelap nak hujan. Takut nanti tetiba hujan ribut petir, stranded pula atas jalan raya, Huhuhu...




4) Q-GEN Islamic Integrated School - Taman Damai Utama 



Sekolah ni paling dekat dengan rumah. Dalam 5 minit drive dah sampai. Ini pun antara sekolah yang baru di kawasan perumahan kami. Yuran bulanan dalam Rm380. Gambar tak amik masa tuh sebab busy dengan anak-anak. Cuma, ada terkilan dengan kebersihan dan kekemasan. Anyways..sesiapa yang nak tahu pasal yuran sekolah Q-GEN boleh dilihat seperti di bawah :
 

5) Islamic Integrated School Puncak Jalil


Al-kisah masa balik dari melawat kawan di Cyberjaya. Lalu signboard sekolah ni. Balik rumah, malam tu terus google and check kat FB. Wahhh!! menarik!..terus whatsapp number kat FB tuh. Buat apppointment . Jadi, esok tuh pergila kami ke sana meninjau-ninjau kawasan sekolah.










Sekolah ni baru sangat dibuka. January tahun ni. Students pun baru ada darjah 1 dan darjah 2. Total kelas ada 5 sahaja. Empat kelas untuk darjah 1 dan 1 kelas untuk darjah 2. 



Suka kawasan ni, tak padat sangat dan banyak kawasan untuk parking. Kedai makan pun banyak juga. Hehehe.. 

Ianya terletak di Kinrara Uptown di LP7/2. Waktu persekolahan adalah dari pukul 7:30 am sehingga 5:00 pm . Sebenarnya, habis pukul 4:30pm tapi sebab nak tunggu solat asar,  jadi dilanjutkan sehingga pukul 5:00pm.



Bab-bab hygine ni memang saya suka sangat. Tahniah untuk pengasas dan cikgu-cikgu sekolah di sini sebab mementingkan kebersihan.
Ini bilik kelas Hannah nanti. Kemas dan tersusun jer. Termasuk meja-meja study yang cantik berbalut siap nama lagi.
Classmates Hannah :)
 Rak buku yang disediakan. Jadi, student tak perlu lah bawak balik semuanye.
Sebab berbayar, jadi memang saya particular la jadinya, Sampai ke dapur dan tandas check.
So far memang puas hati dengan kebersihan. Alhamdulillah..harapnya kekal begini sampai bila-bila. Gambar-gambar di bawah pula merupakan keadaan  kelas-kelas untuk darjah 1.
 Untuk subjek agama, buku-buku yang  adalah dari IKRAM-MUSLEH.
 Buku subjek lain sama macam sek keb . Ikut KSSR punya syllabus.
Ini pun dapat juga.

Boleh check di FB https://www.facebook.com/Integrated-Islamic-School-Puncak-Jalil-1607818692838170/reviews/

InshaALLAH, Hannah akan mula bersekolah pada 13hb Jun nanti. Doakan semuanya berjalan lancar yer. Untuk Umair pula, mungkin akan hantar ke Tadika Littile Caliph. 

You Might Also Like

19 comments

  1. Banyak jugak sekolah yg akak survey tu. Hehe. Selamat ke sekolah kembali Hannah :)

    ReplyDelete
  2. bagusnya sekolah yang ada facilities rak buku and washroom yang bersih. selesa sikit budak budak tu . Jangan lupa update ye macam mana reaksi Hannah kembali ke sekolah :D

    ReplyDelete
  3. banyak juga sekolah islamic sekarang kan.. bagus juga sekolah hannah itu macam2 disdiakan

    ReplyDelete
  4. Selamat balik Malaysia.. Dan selamat bersekolah @ Malaysia buat Hannah.. 👍🏻

    ReplyDelete
  5. msti cikgu blh fokus sebaiknya..sbb kelas ramai org..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum puan..saya jgk brminat nk enrol.anak d sini next year.blh sy tau feedback terkini puan.adakah puan brpuas hati dgn performance sekolah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslmwarahmatullah. Sekolah ni baru beroperasi tahun lepas dan susah nak explain bab performance. UPSR pun belum ada yang ambil lagi puan. Nak tahu lebih details boleh whatsapp saya : 012-2150295

      Delete
  7. Salam. Puan, saye baru bercadang nak sekolahkan anak saye di sini. Boleh saya dapat feedback daripada puan berhubung sekolah ni?

    ReplyDelete
  8. Boleh wassap saye di no 0132041976. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah add number di atas. Tapi number tuh tak dapat nak whatsapp. Boleh contact saya di 012-2150295

      Delete
  9. as salam

    managed to speak to you on the phone just now :)

    Masrynna Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslmwarahmatullah

      Ok Mas. Nice to talk to you as well. Good luck yer :)

      Delete
  10. As salam.. puan boleh sy tahu lebih lanjut selepas anak puan bersekolah disini?

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum. Boleh saya tahu apa perkembangan lanjut anak puan selepas bersekolah di sini? Terima kasih.

    ReplyDelete
  12. Menarik sekolah nya. Tq sebab share. Dapat la saya survey2

    ReplyDelete
  13. dah 2 tahun kan anak puan bersekolah di sisni..mcm mana ye perkembangan

    ReplyDelete
  14. Salam Puan, bagaimana perkembangan anak Puan bersekolah di SRI Integrated Puncak Jalil?? saya berminat untuk sekolahkan anak saya tahun hadapan. terima kasih

    ReplyDelete
  15. assalam puan..dah 4 tahu nsana ok tak ye?Saya dr i QGIIS teringin nak pidahkan untuk dekat sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslmwarahmatullah...sebelum Covid-19 melanda, Alhamdulilllah..saya berpuas hati dengan SRIIPUJ. Namun demikian, tidak lah sempurna 100%. Mana-mana sekolah pun tetap akan ada kelemahannya. Begitulah dengan Sekolah Kebangsaan. Ianya bergantung kepada apa yang kita mahukan. Sepanjang tempoh PKP, ketika kelas di atas talian dilakukan...saya berpuas hati. Hari-hari ada kelas dan latihan. Tidak banyak yang diharapkan selain daripada kesihatan mental dan emosi anak-anak.

      Delete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.