Kehidupan di Paris : Halal Emulsifier

By Tuesday, December 25, 2012

Assalammualaikum..

Benarlah kata nasihat Imam Shafie yang menggalakkan kita untuk bermusafir dan berkelana ke negara orang kerana salah satu keuntungan nya adalah dapat menambah ilmu pengetahuan. So, since dah dok kat France ni, memang susah nak cari halal logo. Unlike in Malaysia yang kebanyakan barang ada tanda halal..lagi best kalau tanda halal dari JAKIM. Without hesitate, beli jer la tanpa was-was kan?.


Bila dah dok kat negara lain esp majority dan ketua ak pemimpin sesebuah negara nya bukan lah orang Islam, jadi konsep halal bukan lah menjadi isu mereka. Langsung tidak!. Mungkin ramai jews di sini tapi, walaupun mereka ada barangan kosher, namun perlu diingatkan yang tak semua kosher itu halal. Sebab? ada jer makanan mereka ditambah alkohol dan pork sebagai perisa. Tapi, kalau ada pun, memang tak nak dan tak kan beli la produk khoser ini sebab ada jer yang halal kat sini. Kena usaha la sket.

This is the Emulsifier means : An agent such as gum arabic or egg yolk used to suspend droplets of oil in a water-based solution. An agent to maintain any element or particle in suspension within a fluid medium.


Daripada Abu Abdullah al-Nu’man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:
Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang / jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang / jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya.

Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad.Ketahuilah ia adalah hati.

(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)


So far , we have a problem on buying the bakery products like whip cream, heavy cream and food coloring. I.e : Whipping creame is need for pavlova topping and most of the ingredients in there is : Mono&Diglycerides of Fatty Acids (E471). From my reading, it may be derived from animal (pork) or vegetable. If it derived from pork, so it haram and if vegetables 100% so it halal. Selalunya, whipping cream yang made from halal Mono & diglycerides of fatty acids from vegetables is more expensive compared yg made from animal.But yet, if the intention is for seeking a bless from ALLAH SWT just buy the expensive one since the money also was actually OWN and GIVEN by Almighty and InshaALLAHU'Ta'ala....your rezeki will always be there. :))

Apart than the bakery products that I have mentioned above,food colouring also included. I have once terbeli yang tak halal..It was E122. Red colour which in liquid form. From now on...we more careful. Even my husband called me from the shop yesterday asked my help to check the status of the Emulsifier. Basically, banyak sangat 'E' yang kena ingat. So, they all group by this :


100-199     food colors
200-299     preservatives
300-399     antioxidants, phosphates, and complexing agents
400-499     thickeners, gelling agents, phosphates, humectants, emulsifiers
500-599     salts and related compounds
600-699     flavor enhancers
700-899     not used for food additives (used for feed additives)
900-999     surface coating agents, gases, sweeteners
1000-1399  miscellaneous additive
1400-1499 starch derivatives

I had a few list in my mind that i need to remember. Like ,E471,E133, E472e, E500, E503. Thus, I want to share this very helpful website which they put everything on what halal 'E' , haram 'E' and mushbooh or unknown and hope this hadith can be reminded to us. :)This are link that can help you with the status of the emulsifier :

http://www.muslimconsumergroup.com 

I hope this entry can help you and till here. Wassalam.

You Might Also Like

1 comments

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.