Aktiviti Cuti Sekolah December 2016

By Tuesday, January 03, 2017 , , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini bermula lah sesi persekolahan bagi tahun 2017. Selamat tahun baru semua! Kali ni, saya nak kongsikan aktiviti-aktiviti yang saya lakukan bersama anak-anak sepanjang cuti sekolah sebulan baru-baru ni.

Umur anak-anak between 8 - 4 yrs old. So, korang semua boleh la sesuaikan aktiviti yang kami buat dengan usia anak dan situasi masing-masing ok! Paling penting semua kena fun fun! Jangan terlalu tengok pada hasil tapi cuba tengok pada usaha dan proses yang terlibat. Dipersilakan bagi credit yang  extra di situ :)

Jom kita check it out apa aktiviti-aktiviti tuh:

1) Science activity :

Kebetulan Tadika Little Caliph Umair di Puncak Jalil mengadakan science camp di sekolah tersebut. Ianya berlangsung selama tiga hari. Program ni actually under Alfa and Friends. Tak silapnya yuran yang dikenakan adalah sebanyak RM250. Tak wajib pun, sapa nak join dipersilakan. Nanti dapat Science Kit . Macam-macam ado dalam tuh.

2)  Balik Kampung

Ok yang ni aktiviti untuk mama. Balik kampung belajar menjahit dengan Makcik Asmah. Yuran cuma RM60-RM70 untuk buat baju kurung / kurung melayu . Konsepnya belajar sampai pandai. Siapa Makcik Asmah ni? haaa...nanti  akan dibuat satu lagi entry. Ada kisah silam saya dengan makcik ni.

3) Enrollment of Art Class

Sengaja saya daftarkan anak-anak ke kelas art di Art Safari. Kelas seminggu sekali dan satu sesi around 2 hours. Untuk yang berminat mencuba boleh la amik "trying class" tapi kena bayar RM20 sorang. Kalau daftar hari tuh jugak then die kasi 'wave' yang rm20 tuh. Total bayaran termasuk registration kalau tak silap dalam rm350 untuk tiga orang dan kelas 4 kali sebulan. Since bulan ni dah start sekolah, mama is still contemplating to continue or not.

4) MAHA 2016

Pegi jugak MAHA on the last day of the event. Punya la ramai umat manusia. Ended up, kami cuma pegi 2 tempat ajer. Upin Ipin and Perkampungan Mok Cun. Nak pergi tempat lain tak sanggup dah. Plus hari dah nak hujan. Jadi keputusan dibuat sebulat suara untuk teruspulang ke pangkal jalan around kol 1 pm 😂

 5) Main masak-masak

Antaranya adalah nasi ayam ....
 Sayur bayam goreng dan juga.....
Kek batik!

6) Library and coloring competition :

Kebanyakan perpustakaan awam memang buat macam-macam aktiviti untuk kanak-kanak sempena cuti sekolah. Yuran pula serendah RM1! Check sini untuk cerita tentang Hannah memasuki pertandingan mewarna dengan lebih lanjut ok! Sementara tunggu si kakak habis mewarna, adik-adik sibuk pilih mana buku yang boleh dipinjam untuk dibawa pulang.

7) Wedding !!!

Anak sepupu ( yang lelaki ) menamatkan zaman bujangnya. Paling seronok bila maa dan bapa saudara dari kelantan bermalam di rumah kami :) Anak-anak pun happy bila dapat jumpa sepupu sepapat dan menikmati keseronokan 'berkenduri' termasuk makanan dan persembahan kompang.
Ada yang rajin melayan buat DIY greeting card kat rumah ari tuh :)
8) Faham Al-Quran tanpa asas bahasa arab
Anak-anak memang dibawa sekali dengan harapan boleh 'tangkap' sekali apa yang mama derang ajar dekat anak-anak IISPJ ni. Dalam masa yang sama cuba untuk menjadi contoh yang terbaik buat mereka.

Selain itu, target saya untuk Hannah memahami bacaan solat sepanjang cuti sekolah ni hampir 100% berjaya. Doa iftitah 98% dah boleh ingat , tahiyat awal 100% ingat, tahiyat akhir 90%, bacaan rukuk, sujud - 100% ingat, duduk antara dua sujud 98% ingat. Yang tak ingat langsung doa qunut. Takper, nanti kita sambung lagi.

Untuk Umair pula...masa mula2 cuti sekolah dulu bacaan tahiyat akhir die ada yang tak betul. Tertukar-tukar. And now..Alhamdulillah..bila buat hari-hari dah lulus dah! Bacaan lain tak check lagi. Semoga ALLAH S.W.T bagi kekuatan untuk mama consistent buat revision. At least we make an effort.

9) Playground

Paling dekat dengan rumah. Budak-budak suka sangat dapat lari sana lari sini,main swing, slide dan cari serangga.Sebenarnya bagus kan bawak anak-anak ke taman permainan macam ni. Kanak-kanak kena buat this kind of activity. Baru lah sihat!

10 ) Coloring competition

Sengaja ambil peluang ni untuk Hannah cuba masuk pertandingan mewarna under PELIKAN. Tarikh tutup penyertaan on 31st January 2017. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh layari website mereka di : http://www.pelikan.com/kids/Pulsar/en_MY.CMS.displayCMS.2477./contest . Doakan Hannah lepas stage pertama ni yer. Dah lepas stage yang ni, baru boleh masuk final.

Saya juga dipertemukan dengan seseorang yang sangat berbakat dalam bidang seni ni. Beliau banyak membantu kami berdua. Kami cuba bincang idea sama-sama dan lepas tuh belajar teknik coloring yang betul dan cantik menggunakan pencil color.  Mama pun tertarik sama tau! boleh leka dibuatnya. Seminggu sekali kami akan berjumpa dan update hasil mewarna. Touch up sana and touch up sini. Nak tengok hasil? nanti la yer..Tungguuuuuu~~~

11) Self Art & craft

Dalam diam , si abang berkerut dahi hampir bertemu kening . Fokus. Ingatkan buat ape, rupanya melukis pelbagai jenis binatang. Lately, memang kalau pinjam buku di library, hampir kesemuanya kisah kan binatang. Macam-macam tajuk! kalau yang bukan binatang pun, mama nya yang pilih. hahah!
Selain binatang, si abang juga meminati kenderaan! Ada masa dan mood memang dia akan cuba siapkan sampai dia sendiri puas hati.
Ini pula, hasil abang dan mama mewarna. Abang pun teringin masuk pertandingan mewarna sebab excited tengok kakak la ni. This one under Artsis Studio.
Mama memang suka simpan 'sampah'. hahah! penuh dak kotak. Jadi, Hannah ambil tissue roll untuk buat pikachu. Errr..satu lagi tuh ape ntah! ade die bgtau..tapi saya dah lupa ape..hehehe
Origami by kakak as well. Sumer ni dia tengok Youtube cane nak buat.
Ini pulak, bila kakak "allergic" tengok kotak-kotak yang mama dah tak guna. Dia akan ambil dan buat jadi mainan. Ada yang dia buat TV, meja makan, laptop, cawan, sofa and macam-macam la. Mana la dia tak melenting kalau adik-adik kacau sebab dia buat dengan bersungguh dan penuh kasih sayang.

12) Jalan jalan ke National Museum

Bila korang semua pegi museum? saya ni last pergi masa sekolah rendah kot kalau tak silap nya lah. Punya la lama..itupun tak ingat muzium negara or muzium negeri eh? hahaha...cannot recall la. Sebab selalu masa kecik kalau rombongan yang asal naik bas biarpun dekat ajer....tetap akan mabuk, muntah tahap lembik macam lepat kurang tepung gandum. Hahah!!!

 Yuran kemasukan murah ok..super cheap..rm2 only for adult. Kids below 12 free only maa.
 Baru tau ada pelbagai jenis tengkolok. Tak buat lagi entry pasal ni. Next time jugak ok?

13) Jalan rumah adik di Banting

 Anak-anak seronok bermain bersama
Our fisrt time ke Morib. Sayang pantai nya agak kotor. jadi kami main bubbles ajerla. Amik yang paling murah...RM5 bekas kecik. Heheh...
Ada lagi la aktiviti sampingan yang mama paksa derang buat. Antaranya, lipat kain masing-masing, tolong angkat kain, siram pokok , vacuum lantai, kemas tempat tidur sendrik. Walaupun tak berjalan sakan sangat, Alhamdulillah..kami masih gembira. Masih boleh lagi mengisi masa lapang dengan perkara-perkara yang berfaedah.

Mama derang ni, tak boleh sangat kalau tengok derang mengadap TV , youtube. Memang kena catu and faham maksud giliran.

Mommies yang lain macam mana pulak ? Kot-kot ada activity yang menarik share la sekali eh! :)

Owh yer, bermula tahun ni, memang penggunaan plastik di kedai runcit dan di pasar raya besar dah semakin strict eh? Kedai runcit belakang rumah ni pun charge 20 sen dah. Bagus gak! ni yang lagi semangat nak menjahit groceries bag ni. Dari hari tu nak buat tak terbuat-buat. So yes! next project ..let's rock and roll!

That's All

Thank you for reading

:)


















You Might Also Like

4 comments

  1. Banyak pengisian masa cuti
    Anak-anak lebih kreatif dan terangsang minda tak kira dalam apa pun juga daripada terperap tak buat apa-apa. Good idea:)

    ReplyDelete
  2. kreatifnya Hannah. Dulu masa kecik I suka tengok rancangan DIY . buat doll house macam tu lah and banyak lagi benda miniature. Tapi tu lah, I buat halfway and campak . hahhaa

    ReplyDelete
  3. Seronoknya macam macam aktiviti buat. Bila cuti macam ni memang best buat aktiviti, meriah aje. Nani ni dekat rumah semua dah balik sunyi aje rasa. Nak masak pun jadi malas sebab tak ramai. Hahah. Minggu depan Nani pulak balik KL, lagi lah sunyi tinggal abah dengan ibu aje :)

    ReplyDelete
  4. seronoknya..penuh dgn xtvt bermanfaat..

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.