Guru sambilan di Maahad Tahfiz Al-Aziz Kajang diperlukan

By Tuesday, January 31, 2017 , , ,

Assalammualaikum w.b.t

Rabu lepas saya dan sahabat saya, Ija telah  menyantuni anak-anak gadis yang 'terpilih' dengan bacaan per kata berserta maksud di sebuah rumah khas yang menjadi tempat perlindungan mereka di Ampang.

Ija tanya saya, "nak guna surah apa yer"

Saya jawab " Surah Ad-Duha, jom?"

Sebab saya rasa surah ni paling sesuai dengan mereka dan saya pernah menulis cerita tentang surah Ad-Duha ni di blog saya baru-baru ni. Jadi, masih fresh dan memang senang untuk saya taddabur ayat-ayat ini dengan mereka.

Nikmatnya ALLAH S.W.T anugerahkan bila dapat duduk disamping mereka. Susah saya nak cakap..tapi rase beruntung bila dapat mendekati mereka tanpa ada rase bersalah ataupun tidak selesa. Tugas kami  ceritakan surah Ad-Duha ini dan cuba untuk mengaplikasikan nya ke dalam kehidupan masing-masing.

Setiap manusia pernah melakukan kesilapan dan minta semua jangan ditambah dengan kesilapan yang lain. Pintu taubat masih terbuka kecuali apabila ruh sudah berada di kerongkong. Buat lah sebanyak mana dosa sekalipun, jika meminta ampun dan melakukan taubat. InshALLAH..ALLAH Ar-Rahman dan Ar-Ghafur akan mengampuni dosa-dosa kita semua.

 *
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Dan pagi Jumaat yang lepas. Kami berdua ke Pusat Tahfiz Maahad Al-Aziz di Kajang untuk mengajar anak-anak di sana subjek Bahasa Melayu. Sebenarnya, kami berdua bukan dalam background education pun. Ija accounting, saya pulak geologi. Jadi, kami pandai-pandai la menjadi 'Cikgu' sukarelawan.
Di hadapan 'rumah' tempat pembelajaran akademik untuk pelajar-pelajar Tahfiz Al-Hafiz, Kajang. Manakala, bangsal yang ada kipas ini adalah tempat mereka belajar tentang kemahiran hidup di sini. More to hands-on technique sebab dulu kalau pergi time pagi tuh derang tengah belajar pasal wiring and cara nak pasang kipas or lampu.
Ketika pembelajaran berlangsung. Anak-anak ini dalam lingkungan umur 12-13 tahun
Untuk selaraskan kefahaman mereka. Saya ambil langkah selamat dengan menggunakan syllabus UPSR sahaja. Buku ini saya beli di Mydin Subang Jaya. Murah! less than RM3.00
Kami gunakan cara lebih kurang teknik yang sama mengajar anak-anak di rumah. Tak ramai pun murid nya, cuma empat orang sahaja. Dulu berlima, tapi yang sorang tuh dah keluar masuk sekolah biasa pula. Tinggal la empat orang.
Saya ni tak berapa consistent datang ke sini. Walaupun volunteer basis tapi tetap rasa bersalah bila tak dapat hadirkan diri datang mengajar. Kadang-kadang ada Hari Jumaat yang suami baru pulang dari outstation setelah berbelas hari bertugas. Jadi kenalah saya mengutamakan suami dahulu :)

Last but not least,

Saya ingin menyampaikan pesanan penaja dari pemilik Maahad Tahfiz Al-Aziz ini. Kalau ada sesiapa yang minat mengajar subjek Bahasa Melayu untuk pelajar-pelajar UPSR dan PT3 dialu-alukan sangat. Hari mengajar adalah setiap Hari Jumaat selama 45 minit. Wang saguhati sebanyak RM200 akan diberikan monthly basis.

Adik-adik lepasan SPM/STPM atau sesiapa sahaja layak memohon. Email permohonan pada alamat  email saya : nanyadifah@gmail.com

Boleh war warkan kepada jiran tetangga, sahabat handai dan saudara mara. Semoga amalan kita semua diterima di sisi ALLAH S.W.T

That's All and Thanks for reading yeah~~





You Might Also Like

3 comments

  1. moga akak terus menabur bakti ya :)

    ReplyDelete
  2. Teringinnya nak ajar adik adik ni. Tapi Nani dah start sem baru tak boleh lah. InshaAllah nanti kalau free Nani gtau akak 😊

    ReplyDelete
  3. mudahan jawatan ni dpt diisi secepat mgkin oleh org y layak

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.