Resipi Homemade Ais Krim Nangka

By Wednesday, January 31, 2018 ,

Assalammualaikum w.b.t

Nak buat ais krim ni ada pelbagai resepi. Pilih sahaja mana yang berkenan dan mahu dicuba.Kalau saya suka yang tak banyak bahan dan senang nak diproses.

Last week on Saturday ade jualan amal. Jadi, saya pun buat aiskrim nangka. Alhamdulillah..yang paling laku dan habis awal adalah ais krim nangka. Ada yang tempah dari awal lagi. Sebenarnya, saya pun tak terfikir nak buat ais krim nangka ni. Anak saya, Umair yang memberi cadangan ketika brainstorming ari tuh.

Nak buat benda yang first time and untuk dijual ini pada saya bukan satu perkara yang mudah. Kena buat few times jugaklah. Try and error dahulu. Nak kata R&D tuh tidaklah juga. Sesedap rasa jer saya buat. HAHAH!

Ikutkan hati nak juga cari sticker lekat atas penutup bekas ais krim. Kekonon buat branding sendiri. Tapi masa tak mengizinkan. Mak nak jadi supir lagi, nak masak, nak menjahit, nak kemas rumah, nak buat hafazan..eh! macam-macam la jugak. Alhamdulillah..saya lagi suka sibuk dari tak buat anything.

Okey semua. Jom kita check resepi dan bahan-bahan yang digunakan.

Bahan-Bahan :

Nangka dalam 10 ulas
Gula - 2sb
Susu sejat - 1 tin
Susu pekat manis- 1/2 cawan. Kurangkan kalau tak suka manis
Ovallete - 1 sdb
Vanilla esen - 1 sk

Cara-cara membuat ais krim :

Hiris kasar buah nangka. Buang biji dan masukkan ke dalam blender. Letakkan sedikit air dan kisar sehingga menjadi puree.

Dengan api yang kecil, masakkan puree buah nangka tadi sehingga kelihatan pekat.

Tips lain : rasa dahulu nangka yang dibeli. Kalau nangka tuh ada rasa masam melebihi rasa kemanisan, eloklah dilebihkan gula atau susu pekat manis. Tapi kalau nangka tuh memang purely manis, tak perlu letak gula pun takper.
Nak tau dah pekat ataupun tidak. Tolak dengan spatula atau sudu, dia akan lambat bertemu semula
Putarkan susu sejat, susu cair dan ovallete sehingga  menjadi testur krim. Proses yang ni lama lah sket..lebih kurang 15 - 20 minit.

Rupa adunan after 15 minutes of beating the mixture. Warna pun bertukar jadi warna putih.
Titiskan 1sk esen vanilla dan putar sekejap.
Adunan tuh saya bahagikan kepada dua bahagian. Satu saya letak serbuk koko dan satu lagi  puree nangka.

Kacau rata puree nangka dan tuang dalam bekas and straight forward masukkan dalam frozen. Tunggu la semalaman baru boleh dingap.

Dah siap! sangat terasa nangka nya tapi....ada rasa masam sket tang hujung-hujung tuh. Saya suspect nangka tuh memang ada rasa masam sket. Dan juga terlebih letak puree nangka. Tak smooth macam yang first time saya buat aritu. Takper..ini lesson learnt namanya. Lepas ni, kena kurangkan sket letak puree nangka tuh.

Selamat mencuba semua!

That's All and Thank You for reading




You Might Also Like

3 comments

  1. Tak terpikir nangka pun boleh buat aiskrim kak. Lain dr yg lain. No wonder laku keras. Aiskrim nenas biasa lah ana buat. Next time nk try lah aiskrim nangka. Tp xleh makan byk takut angin.

    ReplyDelete
  2. Awak cakap nangka mengingatkan hakak pada arwah ibu mertua..... faveret dia buah nangka ni Nanny. Sebelum meninggal hari tu asal tengok dia mesti bawak buah nangka...

    Senang aje nak buatnya ye Nanny... cuma rajin dgn tidak je...
    Bolehlah buat nanti kalau rajin hihi....tak taulah bila rajinnya

    ReplyDelete
  3. aiskrim nangka unik tu....xpernh try buat sdiri eskrem

    ReplyDelete

Terima kasih di atas segala komen dan sokongan.